Followers

Monday, November 8, 2010

Manik: Juraian beri

Salam,
Hari ini saya saja nak share dengan kawan2 semua hasil kerjatangan saya. Walaupun dah lama tapi baju ini very2sentimental value buat saya. Nak tahu kenapa? Sbbnya baju ini merupakan baju ketika saya melangsungkan pertunangan. Baju ini 100% hasil kerjatangan saya. Dari memilih fabrik, mengunting, menjahit baju, design manik, pemilihan manik dan menjahit manik semuanya dari usaha saya sendiri. Kiranya saya dapat jimatkan belanja upah dari segi upah jahit baju dan upah jahit manik. Kalau tempah or beli dah siap anda rasa berapa ye harganya? Saya rasa tak lari RM300..

Material kain, saya pilih dari jenis kain siffon n lining dari jenis kain yang tebal. Sebab pilih yang tebal? Saya tak suka ada lining tapi tetap jarang. Kebanyakkan kita lihat, ramai buat lining baju tapi still jarang dan nampak bentuk badan.

Amacam cantik tak baju masa tunang saya? Sengaja lari dari pemilihan kain renda seperti kebanyakkan bakal tunang or pengantin. Tujuannya supaya saya still boleh pakai baju tersebut dikemudian hari. (walaupun pada hakikatnya saya tak pernah pakai). Hehehehheheh... Tapi still tetap cantik dan vogue. Betul tak? (Angkat bakul sendiri le plak saya ni). 

Untuk design manik, saya pakai jahit aje. Bila tak berkenan saya bukak balik. Kendian pergi kedai beli lagi manik or labuci warna lain plak. Saya memang kekurangan idea masa tue dan baru berjinak2 dengan manik. Memang susah le jugak. So, saya tampal dengan renda dan jahit ikut patern renda tersebut. Sangat senang tak payah pening kepala nak jahit patern apa walaupun hakikatnya still pening dengan combinasi warna dan teknik jahitan.






3 comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails