Followers

Saturday, May 1, 2010

Bagaimana kita boleh menaikkan berat badan

Salam,
Tentu kawan2 semua pelik bile baca entry saya kali nie. Selalunya kita sibuk mendengar tentang mereka yang nak menurunkan berat badan.Tapi kita juga jangan terleka ada juga golongan yang berusaha untuk menambahkan berat badan. Mereka2 yang tergolongan dalam golongan tersebut termasuk le saya sendiri. Tiada siapa yang inginkan badan yang terlalu kurus seperti watak kartun Olive Oyl si buah hati Popeye. Di sini saya ingin berkongi dengan kawan2 semua supaya kita sama2 dapat menambahkan berat badan kita.

  • Makan makanan yang berkalori tinggi
Lebihkan memakan makanan berkalori 500-1000kcal dalam setiap sajian makanan.

  • Makan makanan berkarbohidrat tinggi
Contoh makanan adalah nasi lemak. Kalori yang berlebihan daripada makanan yang berkabohidrat tinggi adalah seperti minyak enjin kepada badan

  • Makan mengikut jadual
Makan dengan sukatan yg besar sekurang2nya 3kali sehari berserta dengan snek yang berkalori tinggi seperti karipap di antara watu makan.Kita juga perlu makan selalu dan jangan mengabaikan waktu makan. (Ni mmg susah saya nak buat)

  • Makan lebih daging merah
Daging merah seperti daging lembu mengandungi zat besi yang tinggi dan merupakan sumber protein yang baik untuk pertumbuhan otot2.

  • Makan dan berehat secukupnya
Pastikan kita mendapat rehat dan tidur yang secukupnya sekurang2nya 6-8jam. Ini penting supaya kita tidak terus membakar kalori jika kurang mendapat rehat.

  • Minum jus buah-buahan dan susu
Cuba gantikan pengambilan minuman manis dengan meminum jus buah-buahan. Selain membekalkan kalori ia juga mengandungi banyak vitamin.

  • Bersenam untuk membina otot2
Kita boleh mencuba senaman angkat berat, tekan tubi untuk membina otot2. Senaman2 seperti ini memberi stimulasi otot2 untuk dibina dan tidak hanya kepada berlemak. Selesai bersenam digalakkan minum minuman berkalori tinggi untuk mengantikan kalori yang telah hilang.

  • Belajar untuk mengurangkan tekanan
Tekanan atau stress adalah menjadi punca mengapa kita hilang selera makan. (YES, ni memang saya sokong)
So kita perlu le belajar untuk mengatasi dan mengurangkan stress.

  • Mengawal berat badan
Jangan terlalu fanatik dengan penimbang berat. Cukup le sekadar seminggu sekali kita timbang berat badan kita.

Ok sekian dulu daripada saya. Nanti ada masa dan kelapangan saya kongsikan lagi punca mengapa berlakunya kekurangan berat badan.







3 comments:

  1. bagus ni, sy pon nak naekkn sket badan nih! >.<

    ReplyDelete
  2. wahah,,tips yg bgus..lama dah aku cri

    ReplyDelete
  3. jom le kita sm2 berusaha.. sy dah lama mencuba mungkin sbb tak ada saingan kot. heheheheh

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails